---
Суспільство

Три навчальних заклади Кіровоградщини стали кращими екошколами року. Досвід Верблюзького НВК

Три навчальних заклади Кіровоградщини стали кращими екошколами року. Досвід Верблюзького НВК
Школи Кіровоградщини проводять активну роботу в екологічному напрямку. Таку систематичну діяльність відзначили на загальнонаціональному рівні: три заклади області увійшли в топ-50 рейтингу «Екошкола року». Про досвід одного із закладів — у нашому матеріалі.
У першому національному рейтингу«Екошкола року» до числа 50 кращих шкіл України потрапили Аджамський ліцей Аджамської сільської ради Кропивницького району, Мар'янопільська філія Новоукраїнського ліцею №8 Новоукраїнської міської ради та КЗ «Верблюзький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад-центр позашкільної освіти» Новгородківської селищної ради Кропивницького району.

Детально про роботу Верблюзького закладу ми поспілкувалися з тренеркою проєктів екологічного напрямку, вчителькою фізики Наталією Чигрин.

— Наша школа активно бере участь у проєктній діяльності, у цьому беззаперечною лідеркою, яка скеровує і надихає нас, є наша директорка Світлана Шепель, — розповідає Наталія Мирославівна. — Однією з тем проєктів є екологічна діяльність.

Ми змагалися за лідерство зі школами 24 регіонів України і врешті потрапили до національного рейтингу, організаторами якого були Міжнародний молодіжний рух «School Recycling World» за підтримки Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Міністерства освіти і науки України, Українського державного центру позашкільної освіти, Національного еколого-натуралістичного центру.

Приємно, що нашу роботу оцінили. Поясню, що конкурсна комісія вивчала нашу активність протягом минулого року. А робили ми чимало.

У нашому закладі заходи екологічного напряму: квести, дослідження, ігри, толоки тощо ми проводимо систематично. Чисте та красиве довкілля — не просто слова для шкільної громади. Учні всіх класів разом з учителями брали участь у шкільних екопроєктах-квестах, наприклад, у «Трояндовому раї», коли випускники 9 класу разом із батьками, класним керівником та директоркою закладу озеленювали подвір'я школи, разом висадивши гортензії і троянди, які, маємо надію, довго милуватимуть око; у рамках проєкту «Природні багатства рідного села» ми готували дослідницькі роботи про забруднення та шляхи збереження водних ресурсів, ґрунтів, чистого повітря.

Наприкінці квітня у школі проходив шкільний тиждень активізму «Мріємо та діємо» у рамках реалiзацiї програми «Спільно Сильно», який впроваджується IREX за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Суть проєкту: активні мешканці громади, які приймають виклик, генерують свої ідеї, планують та виконують їх по чіткому графіку дій. У конкурсі брали участь дві команди: «Force in nature» (учні 9 класу, тренерка Наталія Чигрин) та «Екологія VS CОVID19» (учні 8 класу, тренерка Вікторія Насібова). Реалізуючи свої задуми, діти привертали увагу людей до надзвичайно важливої проблеми сьогодення — нашестя на довкілля пластику. Робота була спрямована на висвітлення шкоди використання пластикових виробів та забруднення ними довкілля, а також на популяризацію доступних екологічних рішень на заміну пластику: пошиття та використання екоторбинок, створення креативних виробів з переробленого паперу, прибирання території села від поліетилену. Діти працювали над створенням тематичних відеороликів, пошуком певних матеріалів. Записали відеоролик про використання в магазинах
екологічно чистих пакетів з оксі- та біорозкладними домішками, ролик про пошиття креативної біоторбинки власними руками, а також покрокове відео про переробку паперу в домашніх умовах з подальшим виготовленням сувенірів тощо. Також учні організували опитувальник щодо використання поліетиленових пакетів чи екоторбинок при покупці товарів у магазині. Результати своєї праці викладали в групу
нашого закладу, в тематичні групи соціальних мереж. Односельці охоче приєднувалися до обговорення порушених питань. Серед результатів просвітницької роботи дітей були реставрація та створення нових клумб у селі, а також відмова чималої кількості людей від пластикових квітів на кладовищах громади під час Великодних свят. Восьмикласники також обрали екологічний напрямок: збирали макулатуру, а за виручені кошти купували маски для жителів села, аби перешкодити поширенню коронавірусної інфекції. Зараз юні екологи із задоволенням користуються призами — яскравими рюкзачками із написом «Спільно Сильно», які отримали за участь.

Коментує рейтингову відзнаку і директорка закладу Світлана Шепель: «Потрапляння закладу у рейтинг — це спільна колективна робота, левова частка в ній — робота керівників проєктів. Також це заслуга кожного односельця, хто долучився до ініційованих нами екологічних заходів».
Три навчальних заклади Кіровоградщини стали кращими екошколами року. Досвід Верблюзького НВК
Три навчальних заклади Кіровоградщини стали кращими екошколами року. Досвід Верблюзького НВК

"ВК" у PDF