---
Суспільство

«Знайомтеся, це ваш староста». Чи змінить новий закон його права й обов’язки

«Знайомтеся, це ваш староста». Чи змінить новий закон його права й обов’язки
Поняття «староста» з’явилося в українському суспільстві шість років тому, коли в країні розпочався процес децентралізації. Проте щойно люди почали звикати до такого представництва власних інтересів, як, згідно з новим законодавством, посада перестала бути виборною, а права й обов’язки старост трохи змінилися.

А головне — найближчим часом змінюватимуться знову: в квітні цього року Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост», який набере чинності після підписання його президентом України.

Спробуємо з’ясувати, чого очікувати від цих змін і як вони впливатимуть на життя громади.
Був обраний односельцями, став призначений головою ТГ
Нагадаємо, у 2015 році, коли тільки-но був ухвалений Закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад», поява старост стала необхідною ланкою в місцевому самоврядуванні. Адже це була своєрідна заміна сільських/селищних голів. Старосту обирали мешканці шляхом таємного голосування, він представляв інтереси «власної» частини громади впродовж п’яти років. Крім цього, староста входив до виконавчого комітету місцевого органу влади.

На перший погляд, усе чітко та зрозуміло. Але, як з’ясувалося, в такому вигляді посада старости існувала тимчасово. Після внесення змін до виборчого законодавства в липні 2020 року старост уже не обирали, а призначали на посаду. Кандидатуру старости пропонував обраний голова ТГ, а затверджував склад місцевої ради.

Ця ситуація викликала у більшості територіальних громад, зокрема, звісно, і в нашій області, громадське незадоволення. Люди вважали, що їх фактично позбавили власного представника. Особливо якщо старостою призначали не односельця, а незнайому людину з іншої частини громади.

Не завжди кандидатуру старости затверджували й депутати. Є приклади інших областей, коли в деяких округах працюють одночасно два старости: депутати призначали старостами одних людей, голова — інших.

Зрозуміло, що там, де свари і непорозуміння, працювати на користь громади, м’яко кажучи, непросто. Проте законодавчих прогалин, які суттєво заважають роботі громад, є ще чимало. І, як вважає народний депутат Олесь Довгий, усі «білі плями» та неузгодження в законодавстві щодо децентралізації та розвитку територіальних громад повинні бути якомога скоріше усунені. А нові норми законодавства повинні не додавати проблем, а сприяти, щоб кожна громада стала заможною, а люди почувалися захищеними.

Стосовно ситуації зі старостами, то цю проблему — але лише частково — вирішує новий Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост».

Що більша громада, то менша підтримка?
Отже, що має змінити новий закон, якщо найближчим часом глава держави його підпише?

У кожній громаді мають утворитися старостинські округи — одне чи кілька сіл, на території яких мешкають не менш як 500 жителів.
Кандидатуру старости, як і зараз, подає голова ТГ і затверджує місцева рада. Але тепер подавати її на затвердження можна тільки після
обговорення з мешканцями на зборах, слуханнях та «інших формах консультацій із громадськістю», йдеться в законі. Тобто теоретично, якщо голова запропонував на посаду старости людину, яку не підтримують на окрузі, вона не буде призначена.

Але все не так однозначно. По-перше, тепер у законодавстві чітко прописано, скільки людей повинні підтримати кандидатуру старости, щоб її затвердила місцева рада. Що більше населення округу, то менший відсоток «голосів підтримки» треба набрати призначеному старості.

А по-друге, голосування мешканців округу, згідно з новим законом, має рекомендаційний характер. Проте відмова призначити старостою
людину, яку запропонував голова та підтримали мешканці округу, має бути обґрунтованою.

Кандидатура старости округу, яку не підтримала місцева рада, протягом поточного скликання не може бути повторно внесена для затвердження в окрузі.

Варто запам’ятати:
Кандидатура старости вноситься на громадське обговорення головою ТГ та вважається погодженою з жителями округу, якщо в результаті обговорення здобула таку підтримку в старостинському окрузі:
• із кількістю жителів до 1,5 тис. — понад 20% голосів*;
• від 1,5 до 10 тис. — понад 17% голосів;
• від 10 тис. до 20 тис. — понад 14% голосів;
• від 20 тис. до 30 тис. — понад 10% голосів;
• більше ніж 30 тис. — понад 7% голосів.

* — У законі йдеться про загальну кількість жителів відповідного старостинського округу, які є громадянами України та мають право голосу на виборах.

Посада не політична, а господарська
Є і ще кілька важливих нових норм. Так, тепер, згідно із законом, староста не входить до складу виконавчого комітету ради, але має право
на участь і виступ на виконкомі. Тобто висловити думки жителів — зможе, а ось вплинути на рішення виконкому — вже ні. І в цьому також полягає одна з майбутніх проблем для самоврядування, які сьогодні закладає новий закон.

Загалом посада старости стає менш «впливовою політично», а більше суто господарською.

Відповідно до рішення органу місцевого самоврядування, старости можуть частково виконувати роботу центру надання адміністратив-
них послуг, завдяки цьому мешканцям не доведеться щоразу їздити до центру ТГ. Перелік таких послуг має визначити місцева рада.
Староста не матиме права працювати за сумісництвом, зокрема й на громадських засадах, а також займатися підприємницькою діяльністю.
Проте у позаробочий час він може займатися викладацькою, науковою або творчою роботою.

Не рідше ніж раз на рік староста має звітувати про свою роботу перед жителями свого округу і перед місцевою радою.

Проте питання, чи мають тепер мешканці округу повноцінне представництво в місцевій раді і чи врахують їхню думку обрані ними депутати, залишається відкритим.

Розтлумачуємо термінологію:
Староста — людина, затверджена місцевою радою, яка уповноважена діяти в інтересах жителів старостинського округу.
Старостинський округ — частина території територіальної громади, на якій розташовані один або кілька населених пунктів (сіл, селищ). Інтереси мешканців такого округу представляє староста.

Які повноваження має староста:
1) уповноважений сільською, селищною, міською радою, яка його затвердила, діяти в інтересах жителів відповідного старостинського округу у виконавчих органах сільської, селищної, міської ради;
2) бере участь у пленарних засіданнях ради та засіданнях її постійних комісій з правом дорадчого голосу. Бере участь у засіданнях виконавчого комітету ради;
3) має право на гарантований виступ на пленарних засіданнях ради, засіданнях її постійних комісій та виконавчого комітету з питань, що стосуються інтересів жителів округу;
4) сприяє жителям округу в підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади. За рішенням ради надає адміністративні послуги та/або виконує окремі завдання адміністратора центру надання адміністративних послуг;
5) бере участь в організації виконання рішень ради і її виконавчого комітету, розпоряджень голови та у здій сненні контролю за їх виконанням;
6) бере участь у підготовці пропозицій до проєкту місцевого бюджету в частині фінансування програм, що реалізуються в окрузі;
7) вносить пропозиції до виконавчого комітету ради з питань діяльності на території округу виконавчих органів ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб;
8) бере участь у підготовці проєктів рішень ради, що стосуються майна територіальної громади, розташованого на території округу;
9) бере участь у здійсненні к>онтролю за використанням об’єктів комунальної власності на території округу;
10) бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою та інформує голову, виконавчі органи про результати такого контролю;
11) отримує від виконавчих органів ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, необхідні для здійснення наданих йому повноважень;
12) сприяє утворенню та діяльності органів самоорганізації населення, організації та проведенню загальних зборів та інших форм безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значення;
13) здійснює інші повноваження, визначені законами України.

Проєкт відбувається за
ініціативи народного депутата
України Олеся Довгого.

Матеріал підготував
помічник-консультант
народного депутата
Антон Пустовой

"ВК" у PDF