---
Суспільство

Що у фокусі нового освітнього процесу?

Що у фокусі нового освітнього процесу?
Вчити критично мислити, дослухатися і чути учнів, без страху висловлювати власну думку, надавати не лише знання, а й навчити застосовувати їх у повсякденному житті та бути відповідальними громадянами своєї країни. Ось вони — основні завдання сучасної Нової української школи (НУШ).

НУШ — ключова реформа Міністерства освіти і науки. Ніщо інше, як трансформація усталеного минулого з відлунням радянського, в нове сучасне, а головне, розкуте і сміливе майбутнє. Однак, будь-які перетворення, зміни, неможливі без комплексних соціальних заходів. Та як приживається реформа освітнього процесу в Україні в умовах децентралізації?
Радянська система освіти — брак доступу до якісного навчання

Українська освітня система успадкувала від Радянського Союзу розгалужену шкільну мережу, яка активно поширювалася навіть після набуття статусу України як незалежної держави. У ній не було обов’язкового розподілу на початкову та старшу школи. Такий заржавілий освітній процес спостерігався до 1995 року. Із значним скороченням населення в селах та малих містечках, в освіті почали відбуватися зміни. Молодь масово виїжджала у великі міста, що спровокувало кризу в демографічній ситуації: масове закриття навчально-освітніх закладів.

Ситуація з наповненістю шкіл великих міст значно відрізнялася. Через перевищення кількості учнів в класах бракувало не лише шкільних кабінетів, а й самих шкільних приміщень. Якість рівня освіти значний час була критично низькою.

Які ще проблеми?

Через малий розмір шкіл і велику наповнюваність класів подекуди була відсутня позаурочна активність для учнів, вчителі викладають одночасно декілька предметів, що призводить до втрати якості. Також учні не мають доступу до профільного та поглибленого вивчення
окремих предметів, а обмежені бюджетні ресурси використовуються неефективно, що призводить до неможливості підвищення заробітних плат педагогам. У той же час вчителі не отримують надбавки до заробітної плати, у таких закладах відсутня конкуренція між викладачами однієї дисципліни і як наслідок немає мотивації до професійного розвитку та опанування сучасних методів навчання. Крім
того система закладів освітньої мережі є неефективною і через низьку енергоефективність будівель, їх аварійний стан та відсутність матеріально-технічного забезпечення.

Освіта — у руки громади

Система управління освітою, яка існувала в Україні тривалий час, негативно впливала як на якість, так і на доступність середньої освіти, особливо в сільській місцевості. Ситуація потребувала рішучих змін. Комплексна реформа середньої освіти була ініційована у 2014 році. Однак, запрацювала лише у вересні 2017-го з прийняттям нового Закону "Про освіту".

Основне завдання реформи — втілення у життя концепції "Нова українська школа". Це допоможе зробити українську систему освіти більш відповідною до європейських систем освіти. Сама структура середньої освіти тепер виглядатиме так: початкова освіта (тривалістю 4 роки), базова середня освіта (тривалістю 5 років) та профільну середню освіту (тривалістю 3 роки), яка замінить 10-11 класи.

До створення спроможних громад управлінням освітою в селах і селищах займалися відділи освіти районних державних адміністрацій. Їх функції у сфері освіти, були мінімальними та полягали в реалізації другорядних завдань для забезпечення шкіл. Нині, управління освіти пережили повне перезавантаження: від розподілу повноважень до направлення ресурсів від центрального уряду громадам. А відтак, органи місцевого самоврядування ТГ у сфері освіти є автономними та мають ширші повноваження.

Суть та завдання НУШ

Головна мета реформи української школи — забезпечити рівний доступ до якісної освіти.

Покоління дітей Y, змінилося на так зване покоління Z. Сучасні діти значно відрізняються від попередніх. І яку б дорогу майбутнього не обрали теперішні діти, завдання №1 Нової української школи — виховати випускника конкурентоздатним у ХХІ столітті. Суть нової освіти заснована на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в прогресивному суспільстві. Сам навчальний процес побудований у формі трикутника, де учень, вчитель та батьки є партнерами. Вчитель має бути вмотивований і розвиватися професійно та всебічно, орієнтуючись на потреби учня в навчальному процесі. Значну роль у процесі виховання, який формує цінності, мають батьки дитини. Саме сім’я є тим фундаментом, який визначить подальшу долю дитини як успішного громадянина України.

Паралелі, без яких прогрес неможливий

Реформу середньої освіти не лише доповнює, а й посилює паралельна реформа децентралізації. Перетворення в освіті спрямовані на покращення контенту навчального процесу, а децентралізаційна – на покращення управління. Участь місцевої влади в розвитку шкіл поступово виходить на новий рівень.

Грамотний розподіл бюджетних грошей на місцях, значно підвищить якість освіти. На видатки у сфері освіти припадає понад 50% витрат з бюджету громади, тому саме ця галузь є однією з вагомих сфер відповідальності ТГ. Із місцевих бюджетів виділяють кошти на утримання закладів освіти (комунальні платежі) та капітальні витрати.

Першими розпочали процес створення Олександрівська, Голованівська та Новоархангелська ОТГ. Нині новою освітньою мережею шкіл охоплено всю область.

Згідно з рейтинговими показниками Кабінету Міністрів України Кіровоградщина має найбільшу кількість опорних шкіл у порівнянні з іншими регіонами країни. В області працює 80 опорних шкіл та 196 філій.


Кіровоградщина увійшла до п’ятірки областей за кількістю переможців конкурсу — захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів МАН України. Збільшилася кількість переможців олімпіад. За результатами ЗНО Кіровоградщина перемістилася з останньої п'ятірки до середини рейтингу серед областей України.

Нагадаємо, що з початку проведення освітньої реформи для підтримки ТГ надавались такі субвенції: 1 субвенція з державного бюджету
місцевим бюджетам на модернізацію та оновлення матеріально-технічної бази закладів професійної (професійно-технічної) освіти; 2 субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами; 3 субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа"; 4 субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення якості освіти (оснащення комп’ютерним обладнанням); 5 субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення та ремонт існуючих спортивних комплексів при загальноосвітніх навчальних закладах усіх ступенів.

У 2020 році держава спрямувала 600 млн грн на придбання шкільних автобусів, зокрема — обладнаних місцями для дітей з обмеженими особливими потребами. 450 закладів загальної середньої освіти отримали 453 спеціалізованих транспортних засобів. Для закладів освіти
Кіровоградської області було закуплено 12 автобусів на суму 15,2 млн грн. Для забезпечення доступності дітей та вчителів до якісної освіти, останні пару років додатково на маршрути вийшли 79 нових шкільних автобусів. І станом на 2020 рік учнів Кіровоградщини підвозило вже понад 150 спеціалізованих транспортних засобів. Це найбільший показник в Україні.

Окрім закупівель транспорту модернізують у школах і харчоблоки. На їх оновлення з держбюджету було спрямовано 400 млн грн. За підсумками роботи Комісії було погоджено пропозиції щодо оновлення харчоблоків в Кіровоградській області в розмірі понад 9 млн. грн.
Розмір заробітної плати педагогічних працівників у конкретній ТГ насамперед залежить від спроможності мережі закладів загальної середньої освіти на відповідній території. Щодо відкриття або закриття шкіл в умовах децентралізації, то тут усе просто. Рішення приймає виключно громада, виходячи із своїх можливостей і потреб.

Також у Держбюджеті на 2021 рік передбачено додатково 980 млн грн на придбання ноутбуків для організації дистанційного навчання та 20 млн грн на забезпечення засобами захисту під час проведення основної та додаткової сесій ЗНО у 2021 році.

Не державними коштами... єдиними

Хотів би звернути вашу увагу і на те, що розбудова освітньої галузі відбувається не лише за кошти Міністерства освіти і науки. Значну роль в модернізації освітніх закладів та забезпечення їх матеріально-технічною базою відіграють народні депутати.

Народний депутат Олесь Довгий протягом минулої каденції спрямував на свій виборчій округ понад 100 млн грн, 35 з них — пішли на розвиток освіти на місцях.

Відтак, заклади освіти округу забезпечені сучасними комп'ютерами, інтерактивними мультимедійними дошками, робототехнікою, відновлені та оснащені харчоблоки шкіл та дитячих садочків.

За сприяння нардепа:
• відремонтована школа у с.Подорожнє Великоандрусівської ОТГ, Полагоджені шкільні покрівлі в с.Тарасівка та с.Білозерне Новгородківської ТГ, с.Несваткове Олександрівської ТГ, с.Григорівка Великоандрусівської ОТГ, покрівлі двох шкіл Дмитрівської ТГ;
• проведено реконструкцію опалювальних систем у с.Григорівка Великоандрусівської ОТГ та сел.Лісове Олександрівської ТГ;
• цьогоріч завершили ремонтні роботи в загальноосвітній школі сел.Олександрівка. Оновили шкільний харчоблок, закупили комп'ютери і планшети та створили і обладнали усім необхідним інклюзивну кімнату.

Що вдалося цьогоріч Олесю Довгому залучити на розвиток освіти
у Кіровоградщині:
• 850 млн грн на продовження ремонтних робіт Верблюзького НВК в Новгородківській ТГ;
• 1 млн 575 тис. грн виділено на заміну вікон у школі №3 м.Знам’янка;
• 900 тис. грн пішло на ремонт дитячого садочка с.Краснопілля Олександрівської ТГ;
• 800 тис. грн на шкільний автобус для Суботцівської ТГ.

Реформі в реформі таки бути

Питання оптимізації шкільної мережі є нелегким процесом для громад. Однак шукати спільні рішення і знаходити компроміси між керівництвом громади та громадянами на місцях значно легше.

То ж реформа в умовах децентралізації — конструктивні та оптимальні дії в освітньому середовищі як на рівні держави, так і на місцевому. І річ не лише в забезпеченні шкіл технічною базою або меблями, це значно глибше. Такий собі спосіб вдосконалення з присмаком філософії на перспективне та щасливе майбутнє.

Проєкт відбувається за ініціативи народного депутата України Олеся Довгого.
Матеріал підготував помічник-консультант народного депутата Антон Пустовой

"ВК" у PDF