Правила правової поведінки: подорожі автобусним транспортом
- 30 червня 2017, 15:14
Ми продовжуємо нещодавно розпочату рубрику «Правила правової поведінки». Мета проста — розповісти про ваші права в звичайних життєвих ситуаціях, додати вам впевненості та навчити засадам правового самозахисту. Роз’яснення надає адвокат, працівник громадської приймальні Олеся Довгого Наталія Чирочка. Друга тема — подорожі автобусним транспортом.
Загальні правила знайомі всім: ми повинні оплатити квиток, зайняти своє місце, не відволікати водія, не створювати перешкоди іншим пасажирам тощо. Та є деякі кюанси, про які розкажу детальніше.
Ви прийшли на автобусну станцію придбати квиток, але каса зачинена «на 5 хв». Звісно, можна почекати, а можна пошукати керівника станції та нагадати, що автостанції не можуть робити перерву на обід чи прибирання. Усі перерви для персоналу чергової зміни автостанції організовуються за змінним графіком.
Якщо квиток ви придбали, але з подорожжю не складається, у вас є право переоформити квиток на іншу дату. Також ви можете повернути квиток на автобус міжміського сполучення не пізніше, ніж за 10 хвилин до його відправлення, вам повернуть витрачені кошти, крім плати за продаж квитків, збору за попередній продаж квитків і 20% вартості проїзду.
З підстав, що від вас не залежать, ви маєте право повернути квиток в касу до відправлення автобуса у разі:
- відправлення автобуса із запізненням;
- ненадання вам місця, зазначеного у квитку, якщо інше місце вас не влаштовує;
- надання для перевезення автобуса, клас якого нижчий, ніж зазначено у розкладі руху на автостанції.
Також можна повернути квиток протягом 3 діб із моменту відправлення автобуса в разі хвороби, якщо є довідка з поліклініки. Тоді відшкодують сплачену суму, крім плати за продаж квитків, або безкоштовно переоформлять квиток на інший автобус.
Коли все вдалось, і ви вже долаєте кілометри, памятайте самі та нагадайте за потреби водію, що бути охайно одягненим, чемно поводитися з пасажирами — це його обов’язок, а не право.
Щодо перевезення багажу, то пасажир має право перевозити безоплатно одну одиницю багажу в разі поїздки на маршруті міського або приміського сполучення за умови, що його розміри не перевищують 100 х 50 х 30 см, а вага до 20 кілограмів.
Протягом всієї подорожі зберігайте свій квиток. По-перше, якщо водій або контролер вирішать перевірити квитки, а ви не зможете знайти свій, на наступній зупинці вам «запропонують» вийти. По-друге, майже завжди, ваш квиток — це ваш поліс страхування від нещасного випадку на транспорті.
У випадку ДТП, аварії, іншого нещасного випадку на транспорті ви маєте право на страхову виплату. Документом, що підтверджує страхування пасажирів під час здійснення регулярних пасажирських перевезень автомобільним транспортом, є квиток.
Якщо під час подорожі автобус вийшов з ладу, водій повинен організувати пересадку пасажирів в інший автобус, яким пасажири будуть доставлені до найближчої автостанції чи кінцевого пункту призначення. Оплата послуг перевізника в такому випадку у міжміському сполученні здійснюється за рахунок коштів перевізника, який не зміг вас довезти.
Якщо ваші права все ж порушили, то поскаржитись можна до:
- Укртрансбезпеки, якщо порушені правила перевезення;
- органів Держпродспоживслужби у випадку порушення ваших прав як споживачів;
- Національної поліції у всіх інших випадках.
Саме ці державні органи здійснюють державний контроль за дотриманням правил перевезення пасажирів автомобільним транспортом.
Повний перелік прав і обов’язків можна подивитись у Правилах надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №176 від 18.02.1997 (з наступними змінами).
Правові поради для тих, хто подорожує поїздом — в одному з наступних випусків.