---
Влада

Бюджетна децентралізація та державні програми розвитку. Частина І

Бюджетна децентралізація та державні програми розвитку. Частина І
З квітня 2014 року активно відбувається децентралізація в Україні: триває реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Найбільший здобуток реформи децентралізації — це можливість для громад планувати власний розвиток. Це вдалося насамперед завдяки фінансовій децентралізації.
Завдяки ній 60% податку на доходи фізичних осіб, які ми сплачуємо, залишаються на місцях, тобто в територіальних громадах. А ще плюс 100% податків на майно, 100% податків на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності, 100% платежів за надання адміністративних послуг, 13,44% акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального. Навіть з акцизів на тютюн і алкоголь 5% залишатиметься на місцях, а це величезні гроші. А органи місцевого самоврядування отримали можливість передавати повноваження щодо прийняття рішень в сфері бюджетного регулювання та здійснювати самостійний пошук додаткових фінансових ресурсів.
Бюджетна децентралізація та державні програми розвитку. Частина І

Оскільки усі ці зміни часто не вирішують проблем наповнення місцевих бюджетів, не забезпечують фінансову самодостатність місцевого самоврядування, тому доцільним є пошук додаткових джерел наповнення місцевих бюджетів та використання низки альтернативних можливостей (розміщення тимчасово вільних коштів на депозитах, придбання цінних паперів, отримання позик, надання позик, муніципальні облігаційні позики).

Головним додатковим джерелом бюджетних коштів для територіальних громад є державний бюджет. До бюджетних надходжень зовнішнього характеру можуть бути віднесені цільові субвенції з державного бюджету, базові дотації тощо.

Державний фонд регіонального розвитку



Для зміцнення фінансової бази територіальних громад створений Державний фонд регіонального розвитку (ДФРР), який передбачає фінансування проєктів регіонального розвитку на конкурсній основі та відповідно до регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації.

ДФРР визначено статтею 24-1 Бюджетного кодексу України, який створюється у складі загального фонду державного бюджету. Порядок підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проєктів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів ДФРР, затверджено Постановою КМУ від 18 березня 2015 р. №196.

Кошти ДФРР спрямовуються на виконання інвестиційних програм і проєктів регіонального розвитку, що мають на меті розвиток регіонів, створення інфраструктури індустріальних та інноваційних парків і відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку та відповідних стратегіях розвитку регіонів.

Попередній відбір проєктів здійснюють комісії, утворені при обласних державних адміністраціях, остаточний — конкурсна комісія, утворена при Міністерстві розвитку громад та територій України.

Основні умови відбору регіональною комісією інвестиційних програм і проєктів:
  • для інвестиційних програм і проєктів, які передбачають будівництво, — наявність затвердженої в установленому законодавством порядку проєктної документації;
  • календарний план реалізації становить від одного до п’яти років;
  • співфінансування з місцевих бюджетів на рівні 10%;
  • спроможність суб’єктів, на фінансування об’єктів яких залучаються кошти ДФРР, забезпечувати подальше власне фінансування або їх утримання за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Усі проєкти обов’язково мають бути зареєстровані і розміщені на онлайн-платформі new.dfrr.minregion.gov.ua.

За пропозиціями обласних та Київської міської держадміністрацій за проєктами розподіляється 4,34 млрд гривень ДФРР із 4,5 млрд гривень, передбачених у 2021 році.

Частина цих коштів спрямується на виконання проєктів на Кіровоградщині:
  • капітальний ремонт будівлі комунального закладу «Долинський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 Долинської міської ради»;
  • капітальний ремонт будівлі Маловисківської ЗОШ № 3 І-ІІІ ступенів (утеплення фасадів, покрівлі, заміна вікон та дверей);
  • реконструкція дошкільного навчального закладу №7 «Козачок» (корпус №2) у м.Знам’янці;
  • реконструкція кінотеатру «Мрія» під спортивно-оздоровчий комплекс у сел.Онуфріївці;
  • капітальний ремонт стадіону та адміністративного приміщення Голованівської дитячо-юнацької спортивної школи;
  • облаштування інженерної інфраструктури промислової зони із створенням індустріального парку «Ростагропром»;
  • капітальний ремонт будівлі інфекційного відділення МКЛПЗ-Міська лікарня №1 в м.Олександрії;
  • реконструкція операційного блоку КНП «Міська лікарня швидкої медичної допомоги» в м.Кропивницький;
  • придбання та монтаж кисневого генератора для комунального некомерційного підприємства «Центральна міська лікарня» міської ради міста Кропивни-
    цького».

Субвенція із державного бюджету місцевим бюджетам: розвиток мережі ЦНАПів, інтернет-субвенція, створення центрів культурних послуг, ремонти автомобільних доріг, розвиток спорту.

Розвиток центрів надання адміністративних послуг



24 березня цього року Постановою №249 Уряд затвердив Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).

231 млн грн у цьому році держава спрямує в громади для забезпечення доступності і підвищення якості адміністративних послуг. Головним розпорядником коштів субвенції є Міністерство цифрової трансформації України.

Отримати кошти субвенції можуть виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, військово-цивільних адміністрацій.

Субвенція надається на:
  • будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт будівель та приміщень для розміщення ЦНАП, зокрема на завершення розпочатих у попередніх бюджетних періодах робіт з будівництва;
  • облаштування будівель та приміщень (де розміщений ЦНАП), на забезпечення ЦНАП (включаючи їх територіальні підрозділи і віддалені робочі місця) обладнанням, зокрема обладнанням для видачі паспортних документів, посвідчення водія та реєстрації транспортних засобів, технічними та програмними засобами, електронними системами
    документообігу та інформаційної взаємодії.


Інтернет-субвенція



Цьогоріч Міністерство цифрової трансформації України запровадило проєкт «Інтернет-субвенція» (Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до інтернету в сільській місцевості), яка також актуальна для ОТГ Кіровоградщини.

На заплановані 500 млн грн субвенції планується під’єднання до оптичного інтернету 3 тис. сіл (6 тис. навчальних, медичних, культурних закладів). Наразі триває попередній збір заявок від голів громад на сайті bb.gov.ua. Проєкт постанови КМУ, яка врегульовує питання надання субвенції, уже на розгляді в уряді. Одразу після його ухвалення відкриється офіційний збір заявок, що триватиме 10 днів.


Створення центрів культурних послуг



Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» передбачено субвенцію у розмірі 200 млн грн з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг (ЦКП) — багатофункціональних публічних просторів, які забезпечать доступність до базового набору культурних послуг. Це дозволить в одному місці зібрати дорослих, дітей, молодь і людей старшого покоління, аби всі охочі могли навчитися новому та вільно спілкуватися. Зробити такий простір можливо за рахунок плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей.

Порядок та умови надання у 2021 році субвенції на створення ЦКП наразі розробляється Міністерством культури та інформаційної політики відповідно до частини другої статті 97 Бюджетного кодексу України.


Ремонти автомобільних доріг



Щорічно у Держбюджеті передбачаються видатки на фінансування робіт з будівництва, реконструкції, ремонту й утримання автомобільних доріг загального користування.

З 2018 року у складі спеціального фонду Державного бюджету створюється Державний дорожній фонд. Джерела формування та напрямки використання коштів державного дорожнього фонду визначено у ст. 24-2 Бюджетного кодексу України, а порядок спрямування коштів затверджено постановою КМУ від
20 грудня 2017 р. №1085.

У 2021 році на будівництво, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення передбачено 18,1 млрд грн, що складає 35% від загального обсягу державного дорожнього фонду.

Зазначені бюджетні кошти, передбачені для відповідного обласного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим, бюджету м.Севастополя. Із них не більше 20% спрямовується на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах.


Розвиток спорту



У 2021 році відсутня субвенція з держбюджету на створення нових або проведення будівельно-ремонтних робіт існуючих Палаців спорту, проте в Законі України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» затверджена субвенція на розвиток спортивної інфраструктури в розмірі 500 млн грн, порядок та умови надання якої регламентуються постановою КМУ від 17 березня 2021 р. №226.

Субвенція спрямовується на виконання нових та завершення розпочатих у попередніх періодах робіт з будівництва та реконструкції об’єктів спортивної інфраструктури, що призначені для проведення всеукраїнських та міжнародних змагань, навчально-тренувальних зборів для національних збірних команд з не менше ніж п’яти олімпійських видів спорту. Головним розпорядником субвенції є Мінмолодьспорт.

Матеріал підготував
помічник-консультант народного депутата України Олеся Довгого
Антон Пустовой

Календар

«    Травень 2021    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31