Актуально

Деякі моменти настання кримінальної відповідальності за злочини проти держави

Деякі моменти настання кримінальної відповідальності за злочини проти держави
Введення воєнного стану спричинило низку змін до Кримінального кодексу України. Детальніше про це розповідає адвокат Наталія Чирочка у спільному проєкті із приймальнею народного депутата України Олеся Довгого.
Серед змін є посилення відповідальності за злочини проти власності (крадіжка, грабіж, розбій, вимагання) і введення нових складів злочинів, таких як несанкціоноване поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану (стаття 114-2 Кримінального кодексу України), та статтею 111-1 колабораційна діяльність (стаття 111-1 Кримінального кодексу України).

Кількість вироків за цими статтями останнім часом все збільшується.

За поширення інформації про направлення чи переміщення зброї, озброєння та боєприпасів територією України, якщо така інформація не розміщувалася у відкритому доступі Генеральним штабом Збройних сил України чи Міністерством оборони України або в офіційних джерелах відповідних відомств країн-партнерів передбачена відповідальність від 3 до 5 років.

У разі поширення інформації, яка дає змогу ідентифікувати на місцевості рух Збройних сил України або місце їхнього знаходження, передбачено позбавлення волі на строк від 5 до 8 років. Позбавленням волі на строк від 8 до 12 років караються вищезазначені дії, вчинені за попередньою змовою групою осіб або з метою надання такої інформації державі-агресору, або якщо вони спричинили тяжкі наслідки.

Щодо колабораційної діяльності, то Кримінальний кодекс України містить декілька складів правопорушень з таким визначенням: від кримінального проступку
  • до тяжкого злочину, їх об’єднує те, що всі ці дії сприяють збройній агресії на території України. Кримінальними проступками є:
    публічне заперечення громадянином України здійснення збройної агресії проти України, публічні заклики громадянином України до підтримки рішень та дій держави-агресора, збройних формувань та окупаційної адміністрації держави-агресора.

  • добровільне зайняття громадянином України посади, не пов’язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території.


Здійснення громадянином України пропаганди у закладах освіти; передача матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території, збройним чи воєнізованим формуванням держави-агресора, провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади; добровільне зайняття громадянином України посади, пов’язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, зокрема в окупаційній адміністрації держави-агресора, або добровільне обрання до таких органів також є видами кримінально караної колабораційної діяльності.

Міра кримінальної відповідальності за ці злочини підкреслює їх суспільну небезпеку.

"ВК" у PDF