Чи готові райдержадміністрації Кіровоградщини до виконання повноважень з реєстрації майна та бізнесу
- 4 березня 2016, 16:57
В облдержадміністрації розглянуто стан підготовки місцевих органів влади до виконання повноважень з реєстрації нерухомого майна та бізнесу.
Наскільки готові до цього в районах Кіровоградщини, керівники та інші посадовці РДА звітували в онлайн-режимі під час засідання робочої групи з організації передачі реєстраційних функцій від органів юстиції місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування. Засідання відбулося під керівництвом заступника голови облдержадміністрації Андрія Коломійцева, участь у ньому взяли також представники головного територіального управління юстиції в області, головного управління держказначейства в області, кіровоградської філії державного підприємства "Національні інформаційні системи" (це підприємство навчає державних реєстраторів та надає їм доступ до автоматизованих систем відповідних державних реєстрів).
Андрій Коломійцев нагадав членам робочої групи (її склад оновлено розпорядженням голови ОДА від 26 лютого ц.р.) та іншим учасникам засідання, що децентралізація системи надання адміністративних послуг є однією з важливих реформ, у рамках якої вже через два місяці органи влади на місцях мають перебрати на себе функції з державної реєстрації нерухомого майна та бізнесу. Для райдержадміністрацій та міськвиконкомів міст обласного значення ця норма для них є обов’язковою. Сільські, селищні і міські ради міст районного значення, об’єднані територіальні громади можуть також створити власні органи державної реєстрації, якщо ними буде прийнято відповідне рішення. Під час недавньої урядової селекторної наради віце-прем’єр міністр України – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко наголосив на важливості цієї реформи і попередив про персональну відповідальність відповідних посадовців за її впровадження.
Дане питання вже неодноразово розглядалося в обласній державній адміністрації, зокрема, протягом минулого місяця про нього йшлося під час співбесід з керівниками РДА та міськими головами, на апаратній нараді 23 лютого, а також 26 лютого на засіданні ради регіонального розвитку, яку провів голова облдержадміністрації. Під час засідання Сергій Кузьменко поставив перед керівниками районних державних адміністрацій завдання – забезпечити державну реєстрацію нерухомого майна та бізнесу з 30 квітня поточного року, а доти виконати весь комплекс необхідних заходів.
Що вже зроблено і що не зроблено районами та містами (хоча мало би бути виконано відповідно до визначених часових термінів), проаналізувала директор департаменту економічного розвитку і торгівлі Ніна Рахуба, зазначивши, що першочергові завдання з передачі повноважень щодо державної реєстрації визначені дорученням голови облдержадміністрації від 12 лютого поточного року. Значна частина цих завдань повинні вже бути виконані. Що стосується, зокрема, комплексу необхідних організаційних заходів на рівні облдержадміністрації та райдержадміністрацій і міськвиконкомів, то відповідна робота проведена, але практичних результатів, як свідчать дані моніторингу, який здійснюється департаментом щотижнево, по суті, немає. За даними цього моніторингу, станом на 1 березня голови 20 (із 21) райдержадміністрацій видали розпорядження про створення структурних підрозділів з питань реєстрації та введення у їх складі посад державних реєстраторів. Аутсайдером залишається Устинівська РДА, де досі такий підрозділ не створено, хоча, згідно з дорученням голови ОДА, це мало бути зроблено до 19 лютого.
Щодо наступного, практичного кроку – призначення на посаду державних реєстраторів, то на сьогодні ситуація маловтішна. Призначено лише одного державного реєстратора в Кіровоградській райдержадміністрації, у решті районів жодна посада не зайнята.
Як зазначила Ніна Рахуба, листи-клопотання головному територіальному управлінню юстиції в області про переведення на роботу до РДА державних реєстраторів, які на даний час працюють в органах юстиції, виконуючи функції з державної реєстрації, направили 6 райдержадміністрацій – Бобринецька, Вільшанська, Новоукраїнська, Олександрівська, Петрівська, Світловодська та 2 міськвиконкоми – Знам’янський і Світловодський. Готуються документи з цього питання у Знам’янській, Маловисківській, Новоархангельській й Ульяновській райдержадміністраціях, а от у 7 районах – Гайворонському, Голованівському, Долинському, Компаніївському, Новгородківському, Новомиргородському, Онуфріївському – питання щодо призначення на посаду державних реєстраторів досьогодні не вирішено.
Директор департаменту економічного розвитку і торгівлі наголосила на тому, що необхідно максимально залучати на новостворені посади державних реєстраторів у райдержадміністраціях та міськвиконкомах саме тих фахівців з даного питання, які сьогодні працюють в органах юстиції. По-перше, вони відповідають усім кваліфікаційним вимогам, по-друге – не потрібно витрачати час і кошти на їх навчання, адже вони можуть автоматично отримати право доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Що стосується інших фахівців, які після стажування чи конкурсу будуть прийняті на посади державних реєстраторів, то вони мають пройти навчання у кіровоградській філії ДП "НАІС", що дасть змогу їм мати і необхідні знання, і відповідний доступ до зазначених держреєстрів. Поки що заявок про проходження такого навчання практично немає: звернулася лише Бобринецька райдержадміністрація, решта 20 РДА та 4 міськвиконкоми – очікують. А дарма. Таке завдання, нагадала Ніна Рахуба, теж передбачено згаданим уже дорученням голови облдержадміністрації від 12 лютого, адже лише після отримання державними реєстраторами прав доступу до обох Реєстрів, райдержадміністрації зможуть виконувати покладені на них повноваження з реєстрації речових прав на нерухоме майно та реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців. В іншому разі – ні.
За інформацією, яка є на сьогодні у розпорядженні департаменту економічного розвитку і торгівлі, станом на 1 березня у кіровоградській філії ДП "НАІС" пройшли навчання лише державні реєстратори, які працюватимуть у Соколівській сільській раді Кіровоградського району, Новоархангельській селищній раді та Маловисківській об’єднаній територіальній громаді.
Тому роботи у райдержадміністрацій з даного питання, як свідчить ситуація, ще чимало і левова її частка, з огляду на обмеженість у часі, має бути виконана безпосередньо в березні.
– Саме незадовільний стан речей, – підкреслила Ніна Рахуба, – є причиною того, що ми проводимо сьогодні засідання робочої групи і хочемо почути від керівників райдержадміністрацій, наскільки території готові, насамперед, кадрово, до виконання повноважень, які будуть покладені на них державою.
Про те, що Кіровоградщина у даному питанні не дуже втішно виглядає на фоні інших областей України, зазначив і заступник голови ОДА Андрій Коломійцев. За інформацією, що прозвучала в ході урядової селекторної наради, є регіони, де більше половини міст і районів уже пройшли підготовчий період і підключені до державних реєстрів. Ми ж поки що, по суті, на стадії підготовки, тому необхідно вживати визначених заходів і діяти дуже активно.
Члени робочої групи заслухали звіти представників кожної райдержадміністрації та міста Кіровограда про те, яка ситуація нині та наскільки швидко будуть вирішені проблеми там, де вони є. Як засвідчили ці звіти, десь із кадрами державних реєстраторів (а це основне) краще, десь гірше, і серед причин нестачі фахівців саме в райдержадміністраціях, як з’ясувалося, є й грошове питання. Рівень заробітної плати в органах місцевого самоврядування значно вищий, тому державні реєстратори, які нині працюють в органах юстиції, значно охочіше переходять на роботу саме туди.