Знам’янський район
Влада

Місто Знам’янка та Знам’янський район – шлях до об’єднаних громад

Місто Знам’янка та Знам’янський район – шлях до об’єднаних громад
У березні минулого року набув чинності закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад”. Після цього Кабінет міністрів України видав методичні рекомендації, кожна область мала розробити перспективний план відповідно до цього документу, а їх – у свою чергу – затвердити Кабмін.
Для отримання уявлення про перспективу створення громади у місті Знам’янка ми звернулися до заступника міського голови Валентини Загородньої:

Місто Знам’янка та Знам’янський район – шлях до об’єднаних громад

- З приводу створення Знам’янської міської об’єднаної територіальної громади слід зазначити, що м. Знам’янка як майбутній центр об’єднаної територіальної громади буде мати достатньо розвинуту інфраструктуру для забезпечення населення освітніми, медичними, соціальними, адміністративними та іншими послугами на належному рівні та в повному обсязі. Правоохоронні органи та органи протипожежної безпеки, що розташовані на території міста, можуть забезпечити безпеку громадян та швидке реагування при виникненні надзвичайної ситуації. Наявність у місті територіальних відділів та управлінь інших міністерств і відомств – таких як прокуратура, судова адміністрація, головне управління юстиції, органів фіскальної та казначейської служби, банківських установ гарантують безпосередню зручність для громад, підприємств та організацій у веденні підприємницької та господарської діяльності, при поданні звітності, розгляді скарг та звернень.

Підготовлено проект розпорядження про створення робочої групи з підготовки матеріалів для проекту Перспективного плану створення Знам’янської міської об’єднаної територіальної громади. Найближчим часом керівництво міста планує проведення консультацій щодо об’єднання зі Знам’янською Другою селищною радою та уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування Знам’янського району з питань визначення територіальних громад, що можуть увійти до складу спроможної Знам’янської міської об’єднаної територіальної громади.

Основи самостійності

Держава, в свою чергу, підтримує на перших кроках існування новостворені громади, так в Державному бюджеті на 2016 рік, виділено 1 млрд. грн., які будуть розділені пропорційно площі та сільському населення новостворених громад для покриття тимчасових витрат що виникають на початку функціонування такої громади.

Чотири міста обласного значення (м. Кіровоград, м. Знам’янка, м. Олександрія та м. Світловодськ) працювали у цій системі ще з 90-х років, і кожне з них розвивалося незалежно від району, тобто вирішували свої проблеми самостійно, самі оптимізували дошкільну, освітню, медичну системи, і як результат це розвинені міста, які залучають самостійно інвесторів, ремонтують дороги, розвивають соціальну інфраструктуру, і не мають бажання втрачати свої повноваження.

Тому настав час іншим громадам, які бажають розвиватися, вирішувати самим, як жити їм далі, отримати таку ж самостійність, як і міста обласного значення.

Децентралізація: які зміни чекають Знам’янський район у зв’язку з реформою?

Головна рушійна сила – фінансова децентралізація. Об’єднавшись, територіальне об’єднання зможе отримувати податок на доходи фізичних осіб на рівні 60%.

До складу Знам’янського району сьогодні входять 13 сільських рад (45 населених пунктів), які виявили бажання об’єднатися у єдину спроможну територіальну громаду з центром у с. Дмитрівка, на території 1,334 тис. кв. км з населенням 23,1 тис. чоловік.
Розрахунковий обсяг доходів спроможної територіальної громади на рік складає 36 млн. 297 тис. грн., у тому числі: сформований відповідно до статті 64 Бюджетного кодексу України – 34 млн. 700 тис. грн., бюджет розвитку – 507,0 тис. грн.

Децентралізація – це передача значних повноважень від державних органів влади органам місцевого самоврядування. На сьогоднішній день держава готова передати повноваження на місця, але цьому передує тривалий процес підготовки.
У цьому напрямку зроблено перший крок – в рамках бюджетної реформи за органами місцевого самоврядування були закріплені конкретні джерела доходів, а за державою залишилося право регулювати рівень доходів на душу населення тільки за двома джерелами: прибутковий податок і податок на прибуток. Решта податків були передані на місця.

Рівень наповнюваності бюджету району у 2015 році, у порівнянні з 2014 роком, становить в середньому 131,5%. На сьогоднішній день практика показала, що ті джерела доходів, які закріплені за місцевими органами влади, спрацювали – це і акциз з кінцевих продажів по тютюну, з алкоголю, по паливно-мастильним матеріалам, податок на нерухомість, але, насамперед, податок на майно, з комерційної нерухомості. Були розширені права з податку на землю. Все це дало певний позитивний ефект, і на сьогоднішній день держава не перераховуватиме і не буде забирати джерела доходів у місцевих бюджетів, а вони зможуть повністю витрачати їх на свої потреби.

Отже, є фінансова мотивація і логіка для об’єднання, і це є базисом добровільності.

При об’єднанні сільських рад району в одну Дмитрівську спроможну об’єднану територіальну громаду буде збережена розвинена інфраструктура, яка дасть змогу надавати якісні, кваліфіковані та своєчасні послуги населенню, до якої входять: центральна районна лікарня, 11 амбулаторій загальної практики сімейної медицини, 20 фельдшерських пунктів, 1 станція швидкої допомоги, 17 загальноосвітніх навчальних закладів, 14 дошкільних навчальних закладів, 1 заклад позашкільної освіти, 48 закладів культури.

Громада, яка об’єднається, отримує ряд привілеїв: об’єднання за певних умов може набувати статусу міст обласного підпорядкування, тобто мати безпосередньо відносини з державним бюджетом, одержувати напряму субсидії і дотації, мати можливість безпосередньо розвиватися по капітальних вкладеннях з державного бюджету. Це вже безпосередньо заявлено Президентом України та Прем’єр-міністром України.

Офіційна інформація Знам’янської РДА

Говорять голови сільських рад. Запитали у сільського голови с. Дмитрівки Наталії Стиркуль щодо її погляду на процес децентралізації і створення громади з центром у с. Дмитрівка: «Як сільський голова, я не сильно зацікавлена у впровадженні цього процесу, тому що дмитрівська сільська рада мала приклад об’єднання ще на початку 80-их років. Я готова поїхати з представниками Офісу реформ до наших маленьких сіл, і нехай вони спробують довести людям, що їм після цих змін буде краще. На мою думку, селяни не погодяться на це ніколи! Дмитрівка ще може утримувати соціальну інфраструктуру, а там люди ображені, бо закрили школи, ФАПи. Наприклад, це відбулося у Веселому Куті, Плоскому».

Якщо с. Дмитрівка стане центром об’єднаної територіальної громади на рівні Знам’янського району – то за умов чітких бюджетних розрахунків – так вважає Наталія Стиркуль. «Коли я звернулася, щоб нам дали такий бюджетний розрахунок, щоб довести людям цифрами – мені відмовили. Мотивували тим, що ми маємо це зробити самостійно. Але як? Ми не знаємо бюджету усіх сіл і проекції на освітні, медичні округи, які планують створити. Таких колізій з боку держави дуже багато.» – додала сільський голова.

Географія наших опитувань розширилась і до інших сільських рад. Так до слова запросили голову с. Суботці Андрія Борідченка: «Я висловлюю не лише свою особисту позицію, а думку громади, яку я представляю. Без законодавчої бази, без чітких рамок і підходів до якісних і кількісних характеристик об’єднаної територіальної громади (кількість населення, площа, гарантованих державою соціальних послугах) говорити сьогодні про створення громад недоречно. Якщо ми і пі-демо шляхом створення об’єднаної територіальної громади, я особисто вважаю, що на базі району повинно виникнути 3, а то і 4 громади, і ніяк не одна, але на сьогодні я не бачу належної кількості законодавчих актів, які б дозволили створити хоч одну таку об’єднану громаду».

Погляд на процес децентралізації висловлює і сільський голова с. Богданівка Анатолій Іващук: «Одразу хочу зазначити, що я підтримую необхідність децентралізацій влади і усвідомлюю, що децентралізація на більшості територій спричинить необхідність об’єднання зусиль територіальних громад з тим, щоб забезпечити ефективну реалізацію ними тих владних повноважень, які будуть передані органам місцевого самоврядування від органів виконавчої влади.

З іншої сторони, я усвідомлюю і те , що якщо укрупнення колгоспів і сільських рад, яке проводилось в 60-их роках ХХ ст. і яке призвело до зникнення тисяч «неперспективних» сіл по всій Україні, здійснювалося за рішеннями ЦК КПРС і радянського уряду, яких ми зараз, і за це в тому числі, згадуємо «незлим тихим словом», то тепер об’єднання громад нам пропонують провести добровільно, і тоді наші нащадки будуть дякувати чи проклинати вже конкретних своїх місцевих керівників, які це обєднання творитимуть, тобто нас.

А тому я вважаю, що реформування системи місцевого самоврядування потрібно здійснювати зважено, поетапно, без зайвої поспішності і гарячки.

Головною метою реформування місцевого самоврядування має бути не об’єднання громад саме по собі, а створення комфортних умов для життя людей у своїх селах селищах чи містах.

"ВК" у PDF