---
Актуально / Суспільство

Механізм надання житлової субсидії максимально спрощено

Механізм надання житлової субсидії максимально спрощено
Програма житлових субсидій, яка діє в Україні більше 20 років, є дієвим державним механізмом соціальної підтримки населення в умовах підвищення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги, особливо в останні роки.
Уряд постійно коригує механізм надання житлової субсидії у напрямку її спрощення. На сьогодні, порядок надання документів для призначення житлової субсидії, а також порядок її надання, дозволяє кожній сім'ї, яка відчуває, що не в змозі сплатити за житлово-комунальні послуги, звернутись за отриманням житлової субсидії.

Субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу.

Обов'язкова частка сплати за житлово-комунальні послуги визначається за встановленою формулою для кожного домогосподарства індивідуально в залежності від сукупного доходу громадян. Тобто, у разі звернення за субсидією сім'я може сплачувати за послуги і 3% від місячного доходу, і 25%. Принцип простий: сім’ї, у яких дохід менший – платять менше.

Приклад розрахунку обов'язкової плати:

середньомісячний сукупний дохід сім'ї в розрахунку на одну особу - 1530 грн.; обов?язкова частка плати - 8,20% (1530 грн. / 1399 грн. (прожитковий мінімум на особу з травня 2016 року) / 2 (коефіцієнт доходу для призначення субсидії) х 15 (базова норма плати за житлово-комунальні послуги); обов'язкова плата в межах соціальних норм та нормативів - 125,46 грн. (1530 грн. х 8,20%).

Субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, не залежно від того є вона власником житла чи ні.

Основна умова — реєстрація місця проживання за адресою, за якою сім'я звертається за субсидією.

Також, на даний час, скасовано всі обмеження щодо майнового стану осіб, які звертаються за призначенням субсидій, а саме: наявність у власності 2-х житлових приміщень, 2-х автомобілів, здача в найм житлового приміщення тощо. Встановлено єдине обмеження: покупка на суму 50 тис.грн.

Тобто, якщо сім'єю протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії було здійснено купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив послуги з будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (в тому числі мобільного зв'язку на суму, яка на дату купівлі (оплати) перевищує 50 тис.грн., то у такому випадку сім'я не має права на призначення субсидії.

Але навіть і в таких випадках, якщо сім'я дійсно не в змозі сплатити за послуги, надано право районним та міським комісіям з питань надання різних видів державної допомоги та пільг на підставі акту обстеження матеріально-побутових умов сім'ї приймати рішення про призначення житлової субсидії.

Сукупний дохід сім'ї обчислюється виходячи з отриманих громадянами доходів за попередній календарний рік ( на разі за 2015 рік) без врахування податку з доходів фізичних осіб.

Право на житлову субсидію мають також сім'ї, до складу яких входять особи працездатного віку, що не працюють. З 1 травня 2016 року за дохід таких осіб щомісячно включається два прожиткових мінімумів для працездатних осіб (1450 грн.х2=2900 грн).

З метою посилення соціального захисту сімей у зв'язку з підвищенням тарифів, Урядовим рішення визначено низку доходів, які не враховуються при наданні житлової субсидії.

Так до сукупного доходу не враховуються сплачені особою аліменти, доходи від розміщення депозитів, частина допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня", державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях, щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, оплата праці членів виборчої комісії, а також осіб, які залучаються до роботи в комісії, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів, допомога громадських та благодійних організацій, допомога на поховання, одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності.

Особам, які беруть (брали) безпосередню участь у проведенні антитерористичної операції, та/або членам їх сімей до сукупного доходу не враховуються: отримані ними у період безпосередньої участі у проведенні антитерористичної операції грошове забезпечення та інші виплати і види соціальної допомоги, що здійснюються працівникам правоохоронних органів, військовослужбовцям та працівникам Збройних Сил, Національної Гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв’язку, іншим працівникам утворених відповідно до закону військових формувань; отримана ними у період та/або після безпосередньої участі у проведенні антитерористичної операції благодійна допомога незалежно від розміру та джерела походження.

Перелік документів, які надаються для призначення субсидії, на сьогодні мінімальний. Призначення субсидії відбувається на підставі двох документів — заяви та декларації про доходи і витрати, т.т. скасовано необхідність надання довідок про доходи, у тому числі й працюючих осіб.

Всі відомості для призначення субсидії (доходи, склад сім'ї, забезпеченість житлово-комунальними послугами) управління соціального захисту отримують самі за запитами до відповідних організацій (фіскальна служба, Пенсійний фонд, фонди соціального страхування, центри зайнятості, організації-надавачі житлово-комунальних послуг тощо).

Встановлено автоматичний принцип призначення житлової субсидії. Якщо сім'я є учасником програми “Житлові субсидії”, тобто отримувала субсидію в опалювальний період 2015-2016 років, то на наступний термін субсидія призначається автоматично, без звернення.

Субсидія на житлово-комунальні послуги призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону. Розмір субсидії розраховується окремо на опалювальний і неопалювальний періоди.

З початком опалювального сезону буде проведено перерахунок розміру субсидії у зв'язку із включенням в оплату послуги теплопостачання, газо- чи електропостачання на опалення на термін по квітень 2017 року.

У разі підвищення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги органи соціального захисту населення проводять перерахунок розміру раніше призначеної субсидії також без звернень громадян.

Водночас, субсидія на тверде паливо та скраплений газ призначається з місяця звернення до кінця календарного року. Для призначення субсидії на тверде паливо та скраплений газ з 01 травня 2016 року є обов'язковим особисте звернення громадян.

Департамент соціального захисту населення Кіровоградської ОДА звертається до всіх мешканців області. Якщо доходи Вашої сім'ї не дозволяють сплачувати за житлово-комунальні послуги, не накопичуйте борги - не чекаючи початку опалювального сезону, зверніться вже зараз за житловою субсидією.

Для цього необхідно надати до органу соціального захисту населення чи уповноваженої особи сільської/селищної ради лише два документи: заяву та декларацію. Вказані документи можна надіслати поштою.

"ВК" у PDF