Якою буде «Нова українська школа»?
- 28 серпня 2017, 13:16
Кабінет Міністрів України розглянув політичну пропозицію «Нова українська школа», яку представила Міністр освіти і науки Лілія Гриневич. Реформування освіти розраховано на десятиліття — з 2018 по 2029 рік. Над цим документом працювали три роки фахівці-освітяни, незалежні експерти, залучалися також батьки, громадські активісти. Проект став основою Закону України «Про освіту», який прийнято Верховною Радою у першому читанні. З чого ж складається «Нова українська школа»?
Новий зміст освіти, заснований на компетентностях; умотивований вчитель, який має свободу мислення; орієнтація на потреби учня в освітньому процесі; наскрізний процес виховання; партнерство між учнем, учителем і батьками; децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію; нова структура школи; справедливе фінансування; інклюзивна освіта — ось компоненти, з яких складається формула.
КОМПЕТЕНТНОСТІ
Переходимо від школи знань до школи компетенцій. Це означає, що ми маємо виділити необхідне ядро знань і навчити дітей реально з цими знаннями працювати. Цю зміну добре ілюструє метафора: можна читати на швидкість, а можна читати з розумінням. «Школа компетенцій — це читання з розумінням», — пояснила міністр Гриневич.
Ключові компетентності — ті, яких кожен потребує для особистої реалізації, активної громадянської позиції, працевлаштування і які здатні забезпечити життєвий успіх молоді у суспільстві знань.
ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА
Переходимо від авторитарної педагогіки до педагогіки партнерства. Вона ставить собі за мету допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини. Школа має ініціювати нову, глибшу залученість родини до побудови освітньої траєкторії дитини. Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками змінить односторонню авторитарну комунікацію вчитель — учень.
ВИПУСКНИК НОВОЇ ШКОЛИ
«Школа — це інституція, яка має дивитися у майбутнє. Ми не можемо сказати, якими професіями володітимуть діти, що зараз навчаються у початковій школі. Але зараз ми можемо навчити цих дітей, як використовувати свої знання», — сказала міністр.
Випускник нової школи — це всебічно розвинена цілісна особистість, патріот з активною позицією та інноватор, який здатний змінювати навколишній світ.
12-РІЧНА ОСВІТА
На думку міністра освіти, 12-річна освіта у тій школі, яка є зараз, точно не потрібна. Але вона має значення для нової школи — школи компетентної.
Реформою передбачено три рівні повної загальної освіти: початкова освіта — 3 роки; базова школа — 5 років; старша — 3 роки. Крім того, старша школа має два спрямування: академічний ліцей або професійний ліцей чи коледж.
Заступник Міністра освіти Павло Хобзей стверджує: «Уже цього року має бути прийнятий стандарт для «Нової української школи». Тож треба починати друкувати підручники для першокласників, які підуть до школи у вересні 2018-го. Також будуть переглянуті навчальні програми для 5-9 класів з метою розвантаження програм від другорядної інформації, від дублювання. Планується узгодження різних предметів і основне — запровадження компетентнісного підходу у програмах. Будуть створені робочі групи. До червня наступного року вони мають напрацювати програми, за якими ми почнемо переходити до компетентісного підходу у навчанні. У всі предмети треба увести ці речі. Діти мають не тільки знати, а й використовувати отримані знання».
У квітні пройде моніторинг якості початкової освіти, який проведе Український центр оцінювання якості освіти. Це буде початковий замір перед запровадженням концепції «Нової української школи». З вересня у школах розпочнеться підготовка до запровадження 12-річного навчання. Інститути післядипломної освіти мають розробити необхідні програми для перепідготовки вчителів, які у 2018 році будуть навчати перший клас. Перш за все мова йде про вчителів, які зараз навчають дітей у 3-му класі.
КАБМІН ЗАПОЧАТКОВУЄ ПРОГРАМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ
У бюджеті на 2018 рік буде закладено збільшення зарплат вчителям на 25%. Про це заявив Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. «Ми маємо забезпечити подальше підвищення зарплати українським вчителям. Тому у бюджеті на наступний рік буде чергове підвищення — в рамках 25%. Це те, за що ми маємо боротися», — сказав Гройсман.
Крім того, за словами Гройсмана, Кабмін започатковує програми модернізації навчання.
Також Гройсман прокоментував ініціативу Міністерства фінансів України щодо зменшення кількості студентів, які мають право на отримання стипендій. «Ніхто нічого не буде зменшувати. Політику в освіті формує Міністерство освіти та науки України. Я зацікавлений в тому, аби ми платили стипендії студентам, які мають успіхи у навчанні. Україні потрібні молоді освічені люди. Ми будемо інвестувати в освіту, і я на цьому наголошую. Це один із найважливіших пріоритетів роботи Уряду», — сказав він.
Тетяна Дроздова
за матеріалами з відкритих джерел