---
Суспільство

Робота в Україні: Найбільш затребуваними цієї осені вперше за кілька років стали не IT-фахівці

Робота в Україні: Найбільш затребуваними цієї осені вперше за кілька років стали не IT-фахівці
Українські компанії знову набирають персонал. Як повідомила контент-менеджер rabota.ua Тетяна Пашкіна, нових працівників зараз шукають майже вдвічі активніше, ніж у минулому році, а ось кількість резюме скоротилася.
Початок вересня дав сплеск вакансій. «Наші модератори оформляють вже щодня 3 тисячі вакансій замість 2,5 тис. у серпні. Найпопулярніші – виробництво, торгівля, IT-фахівці і робота для студентів або людей без досвіду», — сказала Пашкіна.

Активізація ринку особливо помітна на тлі спокійного серпня: минулого місяця сильно зменшилась як кількість поданих людьми резюме, так і кількість відкритих компаніями вакансій. Що в принципі не дивно. «Швидше за все, це було пов’язано з відпускним сезоном», — вважає Пашкіна.

Найбільш «відпускними» виявилися Тернопільська та Кіровоградська області, крім них досить спокійно підбір персоналу проходив в Полтавській, Чернівецькій та Херсонській областях. Найбільше провисання кількості вакансій – у топ-менеджерів, що, загалом-то, зрозуміло — і не сезон, і акціонери, як правило, теж у відпустках. Також мало шукали фахівців з телекомунікацій, консультантів, ріелторів та представників морських спеціальностей.

Також зменшення числа резюме, що розміщуються на сайтах, експерти пояснюють підвищенням популярності альтернативних способів пошуку.

«Люди шукають нове місце роботи за рекомендацією знайомих і колег. HR-відділи використовують нові методи пошуку персоналу: від ведення бази даних кандидатів до пошуку потрібних фахівців у соцмережах», — зазначив гендиректор міжнародної рекрутингової компанії WorldStaff Дмитро Толмачов.

За його словами, зараз деякі IT-компанії навіть виплачують своїм співробітникам бонуси за залучення цінних фахівців. «Не просто за рекомендацію, а після проходження випробувального терміну, втім, такий спосіб у цьому сезоні ефективний», — зауважив Толмачов.

Ще одна тенденція — є претенденти, які готові виплачувати винагороду «агенту», який буде шукати їм роботу. «З початку 2000-х кадрові агентства заборонені нашим законодавством, не можна брати гроші з претендента. Та є люди високої кваліфікації, наприклад, з МВА, які повернулися після роботи за кордоном або завершили кар’єру держслужбовця, які хочуть повернутися на ринок праці на статусну позицію і готові оплатити послуги «кар’єрного коуча». Чув, що вже є ризикові одинаки-HR, що беруться за таку роботу», — розповів нам Толмачов.

Зарплати роботодавці розкривати раніше не поспішають.

«Не більше 38% вакансій публікуються з зарплатою», — повідомила Тетяна Пашкіна. За даними міжнародного кадрового порталу Hh.ua у серпні значно збільшилася частка роботодавців, які розміщують резюме «без зарплати». «Зараз не більше 25% готові вказувати орієнтовний рівень оплати», — розповіла керівник експертно-аналітичного центру HeadHunter Україна Руслана Березовська.

Відкриті можливі зарплати зросли порівняно з минулим роком незначно, на 10-20%. «Якщо порівнювати з падінням вартості української нацвалюти, то швидше можна говорити про падіння зарплат», — зазначила Пашкіна.

Згідно з опитуванням HeadHunter Україна, за півроку розмір зарплат половини офісних співробітників не змінився, кожному четвертому до ставки додали лише 10-20%, а кожен п’ятий поскаржився, що йому урізали зарплату. «Аналогічна тенденція — в оголошеннях про пошук співробітників, лише четверта частина вакансій — з підвищенням рівня зарплат у порівнянні з аналогічними вакансіями, розміщеними на початку року», — пояснила Руслана Березовська. Знизилися пропоновані ставки у автотрейдерів, працівників логістичних центрів і представників енергопромислової галузі.

Найбільш активний сегмент на ринку праці — фахівці з продажів. «Зараз дуже багато і резюме і вакансій, і є пропозиції з досить високою зарплатою», — запевнила Березовська.

Але найбільш затребуваними цієї осені вперше за кілька років стали не IT-фахівці, а кваліфіковані робочі кадри. За спостереженнями Березовської, ми бачимо активізацію розвитку малого і середнього бізнесу. «Наприклад, люди шукають розкрійника взуття і готові платити йому значні кошти. Велика частина відкритих бізнесів, або тих, що розширюються, — у сфері легкої і харчової промисловості. Є варіанти виробництва косметики або побутової хімії, куди шукають технологів», — зазначила вона.

«Ми бачимо, що навіть великий бізнес вважає за доцільне зараз розвивати невеликі стартапи, малоризикові. Приміром, в IT для розробки декількох комп’ютерних ігор наймаються команди по три-п’ять осіб замість 40-50 під великий проект. Або замість відкриття великого магазину в роздрібній мережі відкривається кілька маленьких і відстежується їх прибутковість з тим, щоб малоефективний закрити, а в більш успішний продовжувати інвестувати», — пояснила Тетяна Пашкіна.

"ВК" у PDF