Олександрівський район
Суспільство / Історичні

Залізнична станція Фундукліївка (смт Олександрівка Кіровоградської області)

Залізнична станція Фундукліївка (смт Олександрівка Кіровоградської області)
Станція Фундукліївка розташована на досить жвавому напрямку пасажирських і вантажних перевезень, що з’єднує Київ (до столиці України — 252 км) і Придніпров’я та Донбас. Від неї до вузлової станції Знам’янка-пасажирська 49 км, а до вузлової станції імені Т.Г.Шевченка — 40 км. Підпорядкована Шевченківській дирекції Одеської залізниці. Фундукліївка, названа на честь київського цивільного губернатора, мецената, археолога Івана Фундуклія, має свою цікаву історію.
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

Першою залізницею у нашому краї стала Фастівська, яка з’єднала станції Знам’янка Харківсько-Миколаївської залізниці та Фастів Києво-Брестської залізниці. Виникнення і функціонування Фастівської залізниці було пов’язано, у першу чергу, з цукровими заводами графського роду Бобринських. Цукор та інша сільськогосподарська продукція з маєтку Бобринських на станціях навантаження Києво-Брестської і Харківсько-Миколаївської залізниць доставлялися гужовим транспортом, що ускладнювало доставку до споживача й підвищувало ціну на товар. Така ж ситуація була й з цукрозаводами Терещенків та Торгового дому «Брати Яхненки і Симиренко» у Старій Осоті та Олександрівці. Виконуючий обов’язки міністра шляхів сполучення Російської імперії у 1869-1871 роках генерал-лейтенант граф Володимир Бобринський активно лобіював перед царем будівництво залізниці на землях свого маєтку. І це йому вдалось.

Загальна довжина Фастівської чавунки без відводів становила 282 версти. Спочатку на новій магістралі, яка введена в експлуатацію 23 листопада 1876 року, було 19 станцій, 3 полустанки і 3 проміжні пасажирські платформи. Фундукліївка належала тоді до станцій третього класу.

Чавунка пролягла і по землях, що належали Івану Фундуклію. Київський цивільний губернатор безкоштовно передав державі ділянки землі під залізницю. Враховуючи великі заслуги Івана Фундуклія перед державою станцію назвали його іменем.
З 1 січня 1897 року Фастівська залізниця, а з нею і Фундукліївка, ввійшла до складу Південно-Західних залізниць. У радянський час станція входила до Одесько-Кишинівської залізниці, на ній робили зупинку всі пасажирські і швидкісні поїзди.

ЦІКАВІ ФАКТИ

Іван Іванович Фундуклій (1804-1880 р.р.) залишив добрий слід на землі. Він обіймав досить високі посади у владі: був волинським віце-губернатором, київським цивільним губернатором (1839-1852 р.р.), головою Варшавського департаменту сенату, генеральним контролером Царства Польського, віце-головою Державної ради Царства Польського, членом імператорської державної ради. Створив першу в Росії жіночу гімназію в Києві. Був автором багатьох книг. У його книзі «Обозрение могил...» міститься матеріал з археології Олександрівщини. Іван Фундуклій мав на Олександрівщині землі в Новій Осоті, Старій Осоті, Янівці (Іванівці). За його кошти в Старій Осоті, Новій Осоті та Янівці збудовано церкви, а в Старій Осоті — цукрозавод (той самий, який згодом купили Терещенки).
У 2004 році на вокзалі станції Фундукліївка встановлено меморіальну дошку на честь Івана Фундуклія. Це єдине місце в Україні, де вшановано його пам’ять.

У радянський час зроблено спробу перейменувати станцію. Та пропозиція ця вносились напередодні жнив, а в аграрний регіон, саме на станцію Фундукліївка, було замовлено нову сільськогосподарську техніку. Через перейменування станції техніка могла прибути не вчасно і це б вплинуло на збирання врожаю. Тому проект призупинили, а потім і забули про нього.

У 1876 році, коли відкрили залізничний рух на Фастівській залізниці, то вокзал на Фундукліївці спорудили дерев’яний. Простояв він тридцять років. Може б стояв і далі, та почалась перша російська революція, і в перші роковини «Кривавої неділі», 9 січня 1906 року будинок станції спалили. У цей час архітектором управління Південно-Західних залізниць працював молодий архітектор Олександр Вербицький (1875-1958 рр.). Йому і доручили створити проект нового залізничного вокзалу станції Фундукліївка. Побувавши на місцевості, архітектор у 1907 році завершив роботу над проектом вокзалу. За проектом Олександра Вербицького з’явилась двоповерхова ошатна споруда з навісом для пасажирів. Цей вокзал простояв до початку січня 1944 року, поки його не підірвали фашистські окупанти, які відступали. У повоєнний час споруду відбудували, зберігши архітектурний стиль, але став вокзал одноповерховим.

Залізничний вокзал споруджений у стилі українського архітектурного модерну, котрому віддавав перевагу Олександр Вербицький. Професор, дійсний член Академії архітектури СРСР, почесний член Академії будівництва і архітектури Української РСР є автором сучасного проекту Київського вокзалу (одного разу комусь здалось, що споруди столичного вокзалу нібито нагадують тризуб, — архітектора звинувачують в українському буржуазному націоналізмі, заарештовують, але не судять, а відпускають), великої кількості проектів споруд у Києві, Одесі, Ковелі, Жмеринці, Черкасах, Гомелі, Нижньому Новгороді та інших місцях.

Зі станцією Фундукліївка пов’язано чимало подій у роки війн і революцій, адже залізницею переміщалися війська і повстанці. У вересні 1919 року, приміром, через станцію проїздив потяг командуючого білогвардійською Добровольчою армією, генерал-лейтенанта Володимира Май-Маєвського (того самого, чий образ створений в радянському телефільмі «Ад’ютант його високоповажності» актором Владиславом Стржельчиком). Потяг і самого командуючого мали знищити червоні партизани, попередньо розібравши колію, але син місцевого залізничника Михайло Косенко зупинив поїзд і завадив здійсненню планів нападників. За це командуючий нагородив юнака Георгіївським хрестом IV ступеню.

СЬОГОДЕННЯ

Сучасного вигляду територія станції набула у 2003 році, після закінчення спорудження магістралі швидкісного залізничного руху Київ-Дніпро. На станції робить зупинку навіть більша кількість поїздів, ніж у Кропивницькому. З Фундукліївки прямим сполученням можна доїхати до Києва, Одеси, Дніпра, Запоріжжя, Львова, Харкова, Херсона, Миколаєва, Маріуполя, Москви та інших міст.

ЯК ДІСТАТИСЯ

На станцію Фундукліївка кілька разів на добу прибувають приміські електропоїзди зі Знам’янки і станції імені Т.Г.Шевченка. Можна їхати й пасажирськими та швидкісними потягами. Інформацію про станцію та розклад руху поїздів по ній вам люб’язно нададуть за телефоном (05242) 3-27-10.